Δέκα λεπτά παραμονής ενός παιδιού σε ένα αυτοκίνητο όπου κάποιος καπνίζει αυξάνει κατά 18% έως 30%, την έκθεσή του, σε επικίνδυνους για την υγεία του ρύπους, σύμφωνα με νέα αμερικανική έρευνα.

Γι’ αυτό, οι επιστήμονες , τονίζουν την ανάγκη να προστατεύονται τα παιδιά από το παθητικό κάπνισμα στα αυτοκίνητα, είτε με πρωτοβουλία των γονέων, είτε των αρχών. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Δρ Αμάντα Νόρθκρος της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, δημοσίευσαν στοιχεία στο επιστημονικό έντυπο Tobacco Control, σύμφωνα με τα οποία μπορεί το κάπνισμα να απαγορεύεται σε δημόσιους χώρους, όμως παραμελούνται τα αυτοκίνητα ως παράγων κινδύνου για τη δημόσια υγεία.

Η μέτρηση των ρύπων -τόσο με κλειστά όσο και με μισάνοιχτα παράθυρα- έγινε στο πίσω κάθισμα, όπου συνήθως κάθονται τα παιδιά. Οι ρύποι που μετρήθηκαν (εντός κι εκτός του αυτοκινήτου) ήταν τα σωματίδια του αέρα, οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες, το μονοξείδιο του άνθρακα και η νικοτίνη. Η έκθεση ιδιαίτερα στους αρωματικούς υδρογονάνθρακες έχει από προηγούμενες έρευνες συνδεθεί με διαταραχές του ανοσοποιητικού συστήματος, αλλαγές στο δείκτη νοημοσύνης, αλλεργίες κ.α. Η μελέτη έδειξε ότι τα επίπεδα των ρύπων μέσα στο αυτοκίνητο -είτε με κλειστά είτε με μισάνοιχτα έως 10 εκατοστά παράθυρα- είναι τριπλάσια σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα στο εξωτερικό περιβάλλον.

Το μέσο επίπεδο σωματιδίων μέσα στο όχημα ήταν από 746,1 έως 1.172 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με τη θέση των παράθυρων), ενώ το μέσο μέγεθος των αέριων σωματιδιακών ρύπων ήταν 0,3 μικρόμετρα. Το μέσο επίπεδο του μονοξειδίου του άνθρακα έφθανε τα 2,8 μέρη ανά εκατομμύριο (ppm) αμέσως μετά το σβήσιμο των τσιγάρων, ενώ οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες ήσαν περίπου δέκα φορές περισσότεροι μέσα στο αυτοκίνητο των καπνιστών από ό,τι έξω από αυτό. Τέλος, τα επίπεδα νικοτίνης στον αέρα κυμαίνονταν από 5,06 έως 411,3 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με το αν ήταν κλειστά τα παράθυρα).