Οι παρακάτω ερωτήσεις αφορούν στην ακοή και στην ομιλία του παιδιού. Διαβάστε κάθε ερώτηση που αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού σας και απαντήστε με “ναι” ή “όχι”

Γέννηση

-Ακούει την ομιλία άλλων; -Ξαφνιάζεται ή κλαίει με τον θόρυβο; -Ξυπνάει με δυνατούς ήχους; -Σταματά μια δραστηριότητα με το άκουσμα ενός νέου ήχου; -Παράγει ήχους ευχαρίστησης;

 

0-3 μηνών

-Γυρίζει προς τα εσάς όταν μιλάτε; -Χαμογελάει όταν του μιλάτε; -Φαίνεται πως αναγνωρίζει τη φωνή σας και ησυχάζει αν κλαίει; -Σταματά μια δραστηριότητα για να προσέξει μια άγνωστη φωνή; -Επαναλαμβάνει την ίδια συλλαβή πολύ συχνά (π.χ. “γκου”, “κου”); -Χαμογελάει όταν σας βλέπει; -Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές του ανάγκες;

 

4-6 μηνών

-Ανταποκρίνεται στο “όχι” και σε διαφορετικούς τόνους φωνής; -Κοιτά τριγύρω για να εντοπίσει την πηγή νέων ήχων (π.χ. κουδούνι της πόρτας, ηλεκτρική σκούπα, σκύλος); -Παρατηρεί παιχνίδια που κάνουν ήχους; -Δίνει προσοχή στη μουσική; -Σας λέει (με ήχους ή κινήσεις) αν θέλει να κάνετε κάτι; -Παράγει “γουργουριστούς” ήχους όταν μένει μόνο του ή όταν παίζει μαζί σας; -Το βάβισμά του μοιάζει πιο πολύ με πραγματική ομιλία και έχει πολλούς διαφορετικούς ήχους (π.χ. “μ”, “π”, “μπ”);

 

7-12 μηνών

-Του αρέσουν παιχνίδια όπως το “κούκου – τσα” ή το “πάει ο λαγός”; -Ανταποκρίνεται σε ενήλικες όταν του λένε “Έλα εδώ” ή “Θέλεις κι άλλο;” -Ακούει με προσοχή όταν του μιλάτε; -Αναγνωρίζει λέξεις ή ονόματα καθημερινών αντικειμένων (π.χ. “ποτήρι”, “παπούτσι”, “γάλα”); -Γυρίζει ή κοιτά όταν του φωνάζουν το όνομά του; -Το βάβισμά του έχει σύντομες αλλά και μακρές ομάδες ήχων (π.χ. “τατα”, “απαπ”, “μπιμπιμπιμπι”); -Χρησιμοποιεί ήχους που μοιάζουν με ομιλία και όχι σε κλάμα για να κερδίσει ή να κρατήσει την προσοχή σας; -Μιμείται διάφορους ήχους ομιλίας; -Παράγει 1 ή 2 λέξεις (“γειά”, “μπαμπά”, “μαμά”, “ναι”) ακόμη και αν δεν είναι καθαρές;

 

1-2 ετών

-Δείχνει εικόνες σε βιβλίο όταν τις ονομάζουμε; -Δείχνει μερικά μέρη του σώματος όταν του ζητηθεί; -Ακολουθεί απλές εντολές και κατανοεί απλές ερωτήσεις (π.χ. “Σπρώξε τη μπάλα.”, “Φίλα το μωρό.”, “Που είναι το παπούτσι σου;”); -Παρακολουθεί απλές ιστορίες, τραγουδάκια και δίστιχα; -Παράγει όλο και περισσότερες λέξεις κάθε μήνα; -Παράγει 2 λέξεις μαζί (π.χ. “κι άλλο γάλα”, “όχι μπάλα”, “μαμά τσάντα”); -Παράγει ερωτήσεις 1-2 λέξεων (π.χ. “Γάλα που;”, “Τι αυτό;”); -Χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή λέξεων;

 

2-3 ετών

-Κατανοεί τη διαφορά στη σημασία “πάνω – κάτω”, “μέσα – έξω”, “μεγάλο – μικρό”, “ξεκινάω – σταματάω”; -Ακολουθεί 2 εντολές (π.χ. “Πάρε τη μπάλα και βάλτην κάτω απο το τραπέζι”); -Χρησιμοποιεί φράσεις 2-3 λέξεων για να μιλήσει σχετικά με κάτι ή για να ρωτήσει για διάφορα πράγματα; -Η ομιλία του γίνεται κατανοητή τις περισσότερες φορές απο άτομα που το γνωρίζουν; -Παράγει μία λέξη σχεδόν για κάθε ένα πράγμα; -Ζητά αντικείμενα με το να τα ονομάζει;

 

3-4 ετών

-Σας ακούει όταν φωνάζετε από κάποιο άλλο δωμάτιο; -Ακούει την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα μέλη της οικογένειας; -Κατανοεί απλές ερωτήσεις που ξεκινούν με “ποιός;”, “τι;”, “που;”; -Μιλάει για δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή σε σπίτι φίλων; -Συνήθως μιλάει με ευκολία χωρίς να επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις; -Η ομιλία του είναι καταληπτή και απο άτομα έξω απο την οικογένεια; -Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 ή και περισσότερες λέξεις;

 

4-5 ετών

-Δίνει προσοχή σε μια σύντομη ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις; -Όλοι όσοι γνωρίζουν το παιδί πιστεύουν οτι ακούει καλά; -Ακούει και καταλαβαίνει τα περισσότερα απο αυτά που λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο; -Η φωνή του ακούγεται καθαρά όπως των άλλων παιδιών; -Χρησιμοποιεί προτάσεις που δίνουν πολλές πληροφορίες; -Λέει ιστορίες που διατηρούν το ίδιο θέμα μέχρι το τέλος; -Επικοινωνεί άνετα με άλλα παιδιά και ενήλικες; -Παράγει τους περισσότερους ήχους σωστά;

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Όλα “ναι”: Πολύ καλά. Το παιδί αναπτύσσει την ακοή του, το λόγο και την ομιλία του σύμφωνα με τα αναπτυξιακά πρότυπα για την ηλικία του.

 

1-2 “όχι”: Το παιδί μπορεί να αντιμετωπίζει μια μικρή δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία των πληροφοριών ή στην εκπομπή του λόγου. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, για να συζητήσετε την εικόνα του παιδιού.

 

3 ή περισσότερα “όχι”: Κρίνεται απαραίτητο να αξιολογηθεί λεπτομερώς τόσο η ακοή όσο ο λόγος και η ομιλία του παιδιού απο έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.

Από τη Στέλλα Αργυρίου Εκπαιδευτική-Εξελικτική Ψυχολόγο

 

Το ερωτηματολόγιο έχει βασιστεί στο ενημερωτικό υλικό της American Speech – Language – Hearing Association (A.S.H.A.)