Ξεκινήσατε το πρώτο σας σχολείο λοιπόν; Όλα κύλησαν εύκολα ή λίγο δυσκολεύτηκαν; Με το πέρασμα των ημερών όλα θα τακτοποιηθούν! Δείξτε μόνο λίγη υπομονή, μέχρις ότου όλοι, γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικοί βρείτε το ρυθμό σας!

Αν το μικρό σας ξεκίνησε το νηπιαγωγείο και οι πρώτες μέρες προσαρμογής κυλούν ομαλά, ως προς την κοινωνικοποίησή του, τι περιμένετε από το νηπιαγωγείο, εσείς οι γονείς;

Ελπίζω όχι να μάθουν άμεσα την αλφαβήτα ή να μετρούν έως το 10 και βάλε! Αν αυτό το έχετε κάνει ήδη εσείς, μην πιστέψετε πως κάνατε το μικρό σας πιο έξυπνο!

Η νηπιαγωγός Μιμή Ρουμπέκα-Κούλη, στο mother.gr , μας εξηγεί ότι το νηπιαγωγείο δεν είναι δημοτικό, με διαβάσματα, γραψίματα και « κατ’οίκον εργασίες». Αλλά θα προετοιμάσει πολύ γλυκά και ομαλά το έδαφος, ώστε το παιδί σας όταν έρθει η ώρα, με μεγάλη ευκολία να μάθει να γράφει και να διαβάζει πηγαίνοντας στην πρώτη τάξη.

Ο καιρός που το παιδί άρχιζε να μαθαίνει τα γράμματα ξεκινώντας από το αλφαβητάρι πέρασε…. και αποκαλύφθηκε πως το να λες π.χ το Α μιας λέξης άλφα και όχι α, δεν προάγει το διάβασμα της λέξης! Άρα, αν θελήσετε να ασχοληθείτε με τα γράμματα της αλφαβήτας,(που θα χρειαστεί σίγουρα αργότερα) εξηγείστε στο μικρό σας, τις φωνές των γραμμάτων(φωνήματα).

Επίσης η προσέγγιση της ανάγνωσης έχει αλλάξει. Δεν ξεκινάμε πλέον από το γράμμα, αλλά από τη λέξη και ειδικά στο νηπιαγωγείο το να μάθει το μικρό σας να γράφει, όπως μπορεί, στην αρχή, τα 2-3 πρώτα γράμματα του ονόματός του, είναι ένας πραγματικός άθλος, που θα χρειαστεί να επιβραβεύσετε ιδιαίτερα. Στη συνέχεια ολόκληρο το όνομά του, θα το κάνει να νιώσει περήφανο που μπορεί να δηλώνει την «ταυτότητά του»!

Το όνομά του είναι τόσο σημαντικό κίνητρο γι’ αυτό, γιατί είναι ο εαυτός του, αυτό το μοναδικό πλάσμα με όλα αυτά τα εσωτερικά και εξωτερικά χαρακτηριστικά που κουβαλάει και εσείς ξέρετε πόσο σημαντικά είναι! Στην αρχή βέβαια, το όνομά του θα είναι μια λέξη με σύμβολα, χωρίς γλωσσικό φορτίο, σύντομα όμως, θα ξεχωρίσει τα μικρότερα κομμάτια αυτής της τόσο σημαντικής λέξης(συλλαβές) και μεταγενέστερα, θα καταλάβει τις φωνές (φωνήματα)των γραμμάτων.

Και επειδή η προσέγγιση της ανάγνωσης και της γραφής είναι μια σύνθετη διαδικασία, καλό είναι, αν θέλετε να βοηθήσετε το μικρό σας ή προβληματίζεστε τι παιχνίδια θα μπορούσαν να το βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, συμβουλευτείτε τη δασκάλα του. Σίγουρα θα έχει πολλές προτάσεις να σας κάνει.

Αν τώρα, δεν προβληματίζεστε καθόλου για τους αριθμούς, γιατί ξέρει ήδη να μετράει μέχρι το 10 άρα είναι κατατοπισμένο, σας διαβεβαιώνω, πως το μέτρημα που κάνει είναι ένα ποιηματάκι που έμαθε, χωρίς κανένα ιδιαίτερο νόημα. Αυτό που προσπαθούμε σ’ αυτή την ηλικία να καταφέρουμε είναι τα παιδιά να καταλάβουν την έννοια του αριθμού δηλ την ποσότητα.

Όταν το παιδί λέει πχ 2 να αντιλαμβάνεται για πόσα αντικείμενα μιλάμε. Και επειδή οι αφηρημένες έννοιες, είναι απρόσιτες για το μυαλουδάκι του, δουλεύουμε πάντα με αντικείμενα. Το πως μάλιστα, θα γράψουμε και αυτούς τους περιβόητους αριθμούς (τα σύμβολα ) το αφήνουμε για το επόμενο στάδιο, γιατί είναι πολύ ευκολότερο, από το να επικεντρωθούμε στις έννοιες των αριθμών.

Έτσι μια συζήτηση με τη δασκάλα του παιδιού σας, θα σας κατατοπίσει για τις νέες μεθόδους προσέγγισης των γραμμάτων και των αριθμών στην ηλικία αυτή, ώστε και εσείς να συμβάλλετε, παράλληλα με το σχολείο, στην ομαλή και ευχάριστη εισαγωγή του, στον «κόσμο του πνεύματος» αλλά προς την σωστή κατεύθυνση!