Διαλειμματική νηστεία: Είναι αποτελεσματική μορφή αδυνατίσματος;

Διαλειμματική νηστεία: Είναι αποτελεσματική μορφή αδυνατίσματος;

 

Τελευταία ολοένα και περισσότερο γίνεται λόγος για τη «διαλειμματική δίαιτα», δηλαδή τη σκόπιμη αποφυγή της τροφής για συγκεκριμένο διάστημα, με έναν αυξανόμενο αριθμό ειδικών να υποστηρίζει ότι μπορεί να επιταχύνει την απώλεια λίπους.

Η διαλειμματική νηστεία απαντάται σε πολλές διαφορετικές εκδοχές:

    Κατανάλωση τροφής σε συγκεκριμένη ζώνη ώρας μέσα στην ημέρα («χρονικά περιορισμένη σίτιση»)

Η πιο συνηθισμένη μορφή διαλειμματικής νηστείας, που περιλαμβάνει κατανάλωση τροφής σε ένα ορισμένο διάστημα μέσα στη μέρα, για παράδειγμα μεταξύ 2μμ και 9μμ, και νηστεία μέχρι την επόμενη μέρα στις 2μμ. Κατά τη φάση της νηστείας επιτρέπεται μόνο η κατανάλωση νερού και ροφημάτων χωρίς θερμίδες (καφές, τσάι κλπ). Πολλοί άνθρωποι τρέφονται ούτως ή άλλως με αυτό τον τρόπο λόγω ωραρίων και βιορυθμού.

    Δίαιτα «5:2»

Η γνωστή, αυτή, δίαιτα είναι μία μορφή διαλειμματικής νηστείας αφού ορίζει την κατανάλωση τροφής 5 ημέρες την εβδομάδα και νηστεία τις υπόλοιπες 2 μέρες. Εναλλακτικά, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να απέχουν μία ολόκληρη μέρα από το φαγητό κατά διαστήματα.

    Δίαιτα εναλασσόμενων ημερών (alternate day fasting)

Στην εκδοχή αυτή, προτείνεται να καταναλώνουμε φαγητό ελεύθερα μία μέρα και την επόμενη να απέχουμε από την κατανάλωση φαγητού (ή να καταναλώνουμε μόνο ένα γεύμα των 500-700 θερμίδων όλη την ημέρα).

 

Oι μέχρι σήμερα μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η διαλειμματική νηστεία μπορεί να είναι μια αποτελεσματική στρατηγική αδυνατίσματος.

Ωστόσο, η απώλεια κιλών πιθανότατα οφείλεται στο συνολικό έλλειμμα θερμίδων, ως αποτέλεσμα της μειωμένης κατανάλωσης τροφής συνολικά στην εβδομάδα, παρά ως αποτέλεσμα των περιόδων νηστείας.

Στην πιο πρόσφατη σχετική συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση συγκρίθηκαν οι δίαιτες διαλειμματικής νηστείας με κλασικές υποθερμιδικές δίαιτες ως προς την επίδρασή τους στο σωματικό βάρος. Οι ερευνητές δε διαπίστωσαν ιδιαίτερες διαφορές στην απώλεια κιλών μεταξύ των δύο τύπων δίαιτας.

Άλλη ανασκόπηση και μετα-ανάλυση, που πραγματοποίησε την ίδια σύγκριση σε δίαιτες διάρκειας άνω των έξι μηνών, υποστήριξε ότι ενώ η διαλειμματική νηστεία φάνηκε αποτελεσματική για την απώλεια κιλών, δεν ήταν καλύτερη από τις υποθερμιδικές δίαιτες.

Scroll To Top