Επιμέλεια: Αγγελική Στόγια

Το σκάνδαλο με την διαφήμιση του οίκου Balenciaga, που παρουσίαζε παιδιά να κρατούν στα χέρια τους λούτρινα αρκουδάκια με λουριά, περιλαίμια, καρφιά και άλλα αξεσουάρ που παρέπεμπαν στην αισθητική του BDSM, έχει πάρει πλέον παγκόσμια διάσταση, ενώ πολλοί μιλούν για αποκαθήλωση του αγαπημένου οίκου των celebrities.

Για του πολύ παρατηρητικούς μάλιστα σε φόντο από δύο φωτογραφίες τις καμπάνιας, υπήρχε η εικόνα ενός βιβλίου του Michael Borremans, ο οποίος είναι ένας Βέλγος ζωγράφος, του οποίου το έργο περιλαμβάνει μια συλλογή του 2017 που ονομάζεται Fire From The Sun. Η αμφιλεγόμενη συλλογή απεικονίζει γυμνά νήπια -κάποια από αυτά ευνουχισμένα- να παίζουν ομαδικά και μερικές φορές μόνα τους. Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες φωτογραφίες της καμπάνιας περιείχε, επίσης, ένα έγγραφο που έμοιαζε να πρόκειται για απόσπασμα από μια υπόθεση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ, που αφορούσε το ζήτημα της παιδικής πορνογραφίας.

Οι φωτογραφίες αμέσως σχολιάστηκαν από τους χρήστες του οι οποίοι εξοργίστηκαν, αποκαλώντας τις εικόνες «τρομακτικές», «ανατριχιαστικές» και «λανθασμένες» ενώ δημιουργήθηκε και το hashtag #cancelbalenciaga.

«Νόμιζα ότι ο κόσμος τρολάρει, αλλά όχι. Είναι αληθινό. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που ο Balenciaga έφυγε από το Twitter. Δεν θέλουν να λογοδοτήσουν. Ναι, αυτά είναι παιδιά που κρατούν αρκουδάκια ντυμένα με σαδομαζοχιστικές στολές», σκέφτηκε ένας χρήστης του Twitter.

Η «χλιαρή» αντίδραση της Kim Kardashian στην καμπάνια του Balenciaga με τα παιδιά 

Η Kim Kardashian, πρέσβειρα της Balenciaga, δήλωσε την Κυριακή στα social media ότι ως μητέρα τεσσάρων παιδιών «συγκλονίστηκε από τις ενοχλητικές εικόνες» και ότι θα «επανεκτιμήσει» τη σχέση της με τη μάρκα.

«Τις τελευταίες μέρες σιωπούσα, όχι γιατί δεν σοκαρίστηκα και δεν εξοργίστηκα με την πρόσφατη καμπάνια, αλλά επειδή ήθελα μια ευκαιρία να μιλήσω με την ομάδα του οίκου και να καταλάβω κι εγώ πώς ακριβώς συνέβη αυτό.

Ως μητέρα τεσσάρων παιδιών, με αναστάτωσαν αυτές οι ενοχλητικές εικόνες. Η ασφάλεια των παιδιών πρέπει να αντιμετωπιστεί με το μεγαλύτερο σεβασμό και οτιδήποτε εναντίον της δεν πρέπει να έχει θέση στην κοινωνία μας – τελεία και παύλα.

Εκτιμώ την απόσυρση της καμπάνιας και τη συγγνώμη του οίκου. Μιλώντας μαζί τους, πιστεύω ότι κατανοούν πόσο σοβαρό είναι το ζήτημα και θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα αυτό να μη συμβεί ποτέ ξανά. Σχετικά με το μέλλον μου στον Balenciaga, αυτή τη στιγμή αναθεωρώ τη σχέση μου με το brand, σύμφωνα με την προθυμία τους να αναλάβουν ευθύνες για κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβεί ποτέ – και με τις δράσεις που περιμένω να δω να παίρνουν για να προστατεύσουν τα παιδιά» έγραψε η Kardashian.

Οι αντιδράσεις της τηλεστάρ κρίθηκαν τουλάχιστον χλιαρές από τα social media.

«Όχι. Προωθούσαν τη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών. Πώς θα μπορούσες να λες ότι “κατανοούν τη σοβαρότητα” του ζητήματος και να συνεχίσεις να συνεργάζεσαι μαζί τους, από τη στιγμή μάλιστα που είσαι μαμά;» σχολίασε ένας ακόλουθός της.

Kanye West

Ακόμη, ο Kanye West, πρώην σύζυγος της Kim Kardashian και πρώην στενός συνεργάτης της Balenciaga, μίλησε κατά του οίκου βρίσκοντας την «τέλεια» ευκαιρία για να πάρει την εκδίκησή του μετά την άσχημη λήξη της συνεργασίας του με τον οίκο, λόγω των, κατά τα λεγόμενα, αντισημιτικών δηλώσεών του.

«Αυτό δείχνει απλώς ότι όλες οι διασημότητες ελέγχονται. Δεν βλέπετε διασημότητες να μιλάνε για την κατάσταση αυτή στην Balenciaga», είπε στο ΤΜΖ. «Ολες εσείς, οι διασημότητες μην τους αφήσετε να σας επηρεάσουν με κανέναν τρόπο, γιατί ελέγχονται από τους ανθρώπους που επηρεάζουν πραγματικά τον κόσμο. Δεν υπηρετούν τον Θεό».

Η δημόσια συγγνώμη από τον οίκο Βalenciaga

O Βalenciaga αντέδρασε αμέσως και κατέβασε όλη την καμπάνια, ενώ ανέβασε ένα σχετικό μήνυμα στο Instagram δηλώνοντας : «Ζητούμε ειλικρινά συγγνώμη για οποιαδήποτε προσβολή μπορεί να προκάλεσε η νέα μας συλλογή για το καλοκαίρι. Οι βελούδινες τσάντες με αρκουδάκια δεν θα έπρεπε να παρουσιάζονται με παιδιά σε αυτήν την καμπάνια. Καταργήσαμε αμέσως την καμπάνια από όλες τις πλατφόρμες». «Καταδικάζουμε έντονα την παιδική κακοποίηση- δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να τη συμπεριλάβουμε στην αφήγησή μας».

Ο οίκος Balenciaga επίσης κατέθεσε αγωγή κατά της North Six, της εταιρείας παραγωγής που διαχειριζόταν τα logistics για την αμφιλεγόμενη διαφημιστική της καμπάνια με παιδιά και τον σκηνογράφο Nicholas Des Jardins, ζητώντας αποζημίωση 25 εκατ. δολάρια.

Η δημόσια κατακραυγή

Παρόλα αυτά, μια μεγάλη μερίδα του κόσμου δεν φάνηκε πρόθυμη να συγχωρήσει τόσο εύκολα τον οίκο.

Σε βίντεο που κυκλοφορούν στο TikTok βλέπει κανείς άτομα ντυμένα με φωσφοριζέ γιλέκα να κολλούν αυτοκόλλητα με την λέξη «Παιδοφιλία» στις βιτρίνες των καταστημάτων Balenciaga. Στα social media, πολλοί ζητούν από influencers που συνεργάζονταν με τον οίκο να διακόψουν τις σχέσεις τους μαζί του.

Οι οπαδοί του οίκου καίνε τα Balenciaga κομμάτια τους και ζητούν την απόλυση ή/και την ακύρωση του καλλιτεχνικού διευθυντή, Demna Gvasalia. Ο ιστότοπος Business of Fashion έχει ήδη ανακαλέσει το βραβείο που σχεδίαζε να του δώσει την επόμενη εβδομάδα, ενώ το Βρετανικό Συμβούλιο Μόδας, το οποίο διοργανώνει τα λαμπερά βραβεία μόδας, που πρόκειται να πραγματοποιηθούν την ερχόμενη Δευτέρα, έχει τώρα μια δύσκολη κατάσταση να αντιμετωπίσει.

Η απολογία από τον καλλιτεχνικό διευθυντή και σχεδιαστή του οίκου Balenciaga, Demna Gvasali

Με ανάρτηση που έκανε στο Instagram ανέφερε πως «θέλω να ζητήσω προσωπικά συγγνώμη για τη λανθασμένη καλλιτεχνική επιλογή του concept για την καμπάνια με τα παιδιά και αναλαμβάνω την ευθύνη. Ήταν ακατάλληλο τα παιδιά να προωθούν αντικείμενα που δεν είχαν καμία σχέση με αυτά».

Παράλληλα, ανέφερε ότι «όσο και αν μερικές φορές θα ήθελα να προκαλέσω μια σκέψη μέσα από τη δουλειά μου, ΠΟΤΕ δεν θα είχα σκοπό να το κάνω αυτό με ένα τόσο φρικτό θέμα, όπως η κακοποίηση παιδιών που καταδικάζω. Τελεία. Πρέπει να μάθω από αυτό, να ακούσω και να συνεργαστώ με οργανώσεις παιδικής προστασίας για να μάθω πώς μπορώ να συνεισφέρω και να βοηθήσω σε αυτό το τρομερό θέμα».

«Ζητώ συγγνώμη από οποιονδήποτε προσβλήθηκε από τις εικόνες και η Balenciaga έχει εγγυηθεί ότι θα ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα όχι μόνο για την αποφυγή παρόμοιων λαθών στο μέλλον αλλά και για την ανάληψη ευθύνης για την προστασία της παιδικής ευημερίας με κάθε τρόπο», πρόσθεσε στη συνέχεια.

 

Οι καμπάνιες του οίκου Balenciaga ξέφυγαν από τα όρια, καθώς όλοι γνωρίζουν πως η παιδική σεξουαλική εκμετάλλευση δεν είναι σε καμία περίπτωση αποδεκτή.

Μπορεί όντως ο Gvasalia να χάσει τη δουλειά του, για πολλούς κριτικούς μόδας όμως η θητεία του στον Βalenciaga έκανε τον κύκλο της και απέφερε ό,τι είχε να αποφέρει ούτως ή άλλως, καθώς ο ιστορικός οίκος που κάποτε έντυνε την Gloria Guinness και την Ava Gardner, τώρα βγάζει τα περισσότερα χρήματά του από αθλητικά παπούτσια.

Ο ισπανικός οίκος μόδας θεωρείται γενικώς ό,τι πιο hot στο στερέωμα του στυλ τα τελευταία χρόνια, κι ανήκει στον Όμιλο Πολυτελείας Kering. Η Kering αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μεγάλα οικονομικά ανοίγματα για εξαγορά μαρκών καθώς και για παραγωγή ειδών ομορφιάς σε brands που αντιπροσωπεύει.