Η ώρα της μελέτης στο σπίτι έχει γίνει ο έβδομος κύκλος της κολάσεως για εσάς και το παιδί σας…καθημερινά πλέον μαλώνετε, γκρινιάζετε και προσπαθείτε να το φοβίσετε για να κάνει την αντιγραφή, την ορθογραφία ή να γράψει μια εκθεσούλα…το παιδί αρνείται πεισματικά, κλαίει και συνεχώς βρίσκει δικαιολογίες για να μην ολοκληρώσει τις εργασίες του, και η ώρα περνάει…Φράσεις όπως: «Είναι πολύ δύσκολο», «Βαριέμαι», «Είμαι κουρασμένος/η» ή «Γιατί πρέπει να κάνω αυτές τις βλακείες;» είναι φράσεις καθημερινές που σας τρυπούν το μυαλό και την υπομονή..

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η έρευνες δείχνουν ότι εάν δεν συντρέχει κάποιος άλλος λόγος, όπως για παράδειγμα, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή δυσλεξία ή κάποια άλλη μαθησιακή δυσκολία, η βασική αιτία που το παιδί αρνείται να μελετήσει στο σπίτι είναι το ίδιο το σπίτι. Σκεφτείτε το λίγο από τη σκοπιά του: το παιδί στο σχολείο ξέρει τι πρέπει να κάνει, και είναι κάτι που κάνουν ταυτόχρονα άλλα 25 παιδιά μαζί του. Το όλο περιβάλλον είναι διαμορφωμένο για να μείνει συγκεντρωμένο το παιδί. Πώς θα ήταν άραγε τα πράγματα εάν μέσα στην τάξη υπήρχε ψυγείο ή ένα παιχνίδι ή ένας υπολογιστής;

Τι πρέπει να κάνω;

Αυτό που ΔΕΝ πρέπει να κάνετε είναι να τσακώνεστε με το παιδί σας και να φωνάζετε ο ένας στον άλλο. Ο τσακωμός για τα μαθήματα του σχολείου είναι μια καθημερινή τριβή που μπορεί να σας κοστίσει μια καλή και ισορροπημένη σχέση μαζί του.

Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να διαμορφώσετε ένα περιβάλλον και ένα πρόγραμμα στο σπίτι που θα βοηθήσουν το παιδί στο διάβασμά του. Οι παρακάτω τεχνικές, από τον ειδικό σε θέματα παιδιών, James Lehman, είναι πολύ αποτελεσματικές:

  • Ξεκινήστε νωρίς: αυτό που πρέπει να κάνετε, ήδη από μικρή ηλικία, είναι να μάθετε στο παιδί σας ότι το διάβασμα είναι μέρος της ζωής στο σπίτι. Όσο νωρίτερα το διδάξετε αυτό, τόσο καλύτερα το παιδί θα εσωτερικεύσει την ιδέα ότι η μελέτη είναι μια συνηθισμένη διαδικασία που όλοι κάνουν στο σπίτι τους.
  • Κάντε ένα πρόγραμμα και κολλήστε το στο ψυγείο: ένα πρόγραμμα που θα αναλύει ώρα-ώρα τι πρέπει να γίνει τις απογευματινές ώρες στο σπίτι είναι πολύ χρήσιμο για το παιδί αλλά και για εσάς. Γράψτε τι ώρα πρέπει να διαβάσει το παιδί, να φάει το βραδινό, να πλύνει τα δόντια του και να ξαπλώσει. Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι την ώρα που το παιδί μελετάει, το σπίτι μας πρέπει να είναι ήρεμο, χωρίς μουσική και δυνατή τηλεόραση και κατά προτίμηση τα μικρότερα παιδιά να μην είναι στο διπλανό δωμάτιο με υπολογιστή ή άλλα πράγματα που κάνουν το μεγάλο μας παιδί να θέλει να παρατήσει το διάβασμα. Επίσης, ακόμα και τις ημέρες που δεν έχει διάβασμα είναι καλό να μην υπάρχει πρόσβαση στο facebook, το youtube και την τηλεόραση. Τις καθημερινές είναι καλύτερα να διαβάσουν κάποιο περιοδικό ή βιβλίο και τα υπόλοιπα να είναι επιτρεπτά το σαββατοκύριακο.
  • Μην τσακώνεστε με το παιδί σας: να είστε ήρεμη και να του περάσετε ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι εάν δεν τελειώσει το διάβασμά του δεν θα ξεκινήσει το άλλο κομμάτι της βραδιάς, δηλαδή ο ελεύθερος χρόνος. Πείτε το ήρεμα και υποστηρικτικά, όχι απειλητικά και έντονα. Όσο εγκαθιδρύεται το πρόγραμμα, τόσο λιγότερο θα μαλώνετε με το παιδί σας.
  •  Πάντα να γνωρίζετε τις εργασίες του παιδιού σας: το παιδί σας μπορεί να μην κάνει όλες τις εργασίες που πρέπει κι έτσι να μείνει πίσω. Πρέπει, λοιπόν, να γνωρίζετε τις εργασίες του και εάν το παιδί αρνείται να σας τις πει, να συνεννοείστε με τη δασκάλα του.
  •  Κάντε μια λίστα με επιβραβεύσεις: όλοι οι γονείς είναι καλό να έχουν μια τέτοια λίστα για όλα τους τα παιδία. Η λίστα περιλαμβάνει δραστηριότητες που αρέσει στα παιδιά να κάνουν, όπως π.χ. το να πάνε στο πάρκο, σινεμά, για bowling, το να παίξουν το αγαπημένο τους βιντεοπαιχνίδι ή να δουν την αγαπημένη τους σειρά. Η λίστα είναι καλύτερα να έχει δραστηριότητες που δεν απαιτούν χρήματα, όπως μια βόλτα με τα ποδήλατα στη παραλία, ή διάφορα επιτραπέζια παιχνίδια. Όταν, λοιπόν, το παιδί θα τελειώνει εγκαίρως τα μαθήματά του για μια εβδομάδα, στο τέλος της εβδομάδας θα μπορεί να διαλέξει τι θέλει να κάνει από αυτή τη λίστα επιβραβεύσεων.

Το σημαντικότερο είναι να θυμόμαστε ότι η δουλειά μας ως γονείς είναι να προπονούμε το παιδί μας στο πώς να ολοκληρώνει τις υποχρεώσεις του, αλλά είναι και εξίσου σημαντικό να το μάθουμε για τις συνέπειες των πράξεών του. Το παιδί πρέπει να βιώσει την απογοήτευση όταν δεν κάνει αυτό που του ζητάται για να μπορέσει να έχει κίνητρο για την επόμενη φορά. Μη φοβάστε να μάθετε στο παιδί σας πράγματα που θα το στενοχωρήσουν στιγμιαία αλλά θα του δώσουν ένα μάθημα ζωής και θα βοηθήσουν στη διάπλαση του χαρακτήρα του.

Από την Χρύσα Παπακυργιάκη – Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Εφήβων & Ενηλίκων

papakurgiakh