Τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει πολλές έρευνες προκειμένου να βρεθούν οι παράγοντες που κάνουν ένα παιδί ψυχικά ανθεκτικό. Αυτή η ανθεκτικότητα βοηθά ένα παιδί να προσαρμοστεί θετικά σε ό,τι συμβαίνει καθημερινά παρά τις όποιες δυσκολίες ή τραυματικές εμπειρίες που βιώνει ή έχει βιώσει.

Για να αναπτύξει αυτό το χαρακτηριστικό, είναι σημαντικό να νιώθει ότι έχει ανθρώπους γύρω του που νοιάζονται γι’ αυτό, όπως επίσης σημαντικό ρόλο παίζει η ικανότητα διαχείρισης των συναισθημάτων. Νέα έρευνα δείχνει ότι η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης μπορεί να βοηθήσει επίσης το παιδί να αναπτύξει ανθεκτικότητα και ψυχική δύναμη.

Τεχνικές που καλλιεργούν τη σκέψη του παιδιού και ερωτήματα που το βοηθούν να βρει τη λύση σε μια δύσκολη περίπτωση, όπως «τι θα γινόταν εάν;», το βοηθούν σύμφωνα με τους ειδικούς να διαχειρίζεται διάφορες δυσκολίες που συναντά μπροστά του. Αυτό δείχνει τουλάχιστον, έρευνα του Ohio State University που είναι δημοσιευμένη στο Journal of Creativity.

«Το να εκπαιδεύεις ένα παιδί στη δημιουργικότητα, το βοηθάει να σκέφτεται ένα δεύτερο πλάνο όταν τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως θα ήθελε». Όταν λοιπόν μαθαίνει να βλέπει τα πράγματα από διάφορες οπτικές, μαθαίνει να λύνει καλύτερα ένα πρόβλημα.

Τα αποτελέσματα βγήκαν από δύο διαφορετικές μελέτες και τα παιδιά που συμμετείχαν, ήταν παιδιά δημοτικού. Στη μία μελέτη, 32 μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να σκεφτεί από έναν φίλο με ξεχωριστές ικανότητες που θα βοηθούσε στην επίλυση ενός προβλήματος.

Tα παιδιά που ήταν στη δεύτερη ομάδα, έπρεπε να ξεχωρίσουν μια δική τους ικανότητα. Στη συνέχεια, και στα δύο γκρουπ παρουσιάστηκαν διάφορα καθημερινά προβλήματα όπως ότι δεν μπορούσαν να πάνε πχ σε ένα πάρτι γενεθλίων γιατί ήταν εκτός πόλης. To 94% των συμμετεχόντων που αντιμετώπιζαν το πρόβλημα από διάφορες οπτικές, μπορούσαν να βρουν πιο εύκολα λύση.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, όταν ζητάμε από τους ανθρώπους να αλλάξουν οπτική και να φανταστούν ότι ζητούν τις συμβουλές κάποιου φίλου τους, οι λύσεις είναι πολύ πιο αποτελεσματικές και δημιουργικές από ό,τι αν τις σκέφτονταν μόνοι τους.

Στη δεύτερη έρευνα, συμμετείχαν 28 μαθητές που πήραν μέρος σε ένα πενθήμερο εργαστήρι δημιουργικότητας. Στο τέλος, ζητήθηκε από τα παιδιά να λύσουν ένα πρόβλημα που τους έδιναν οι μελετητές, κι ένα δικό τους, παρόμοια με την πρώτη έρευνα.

Τα παιδιά άρχισαν να δίνουν τις λύσεις τους αλλά προκειμένου οι ερευνητές να μετρήσουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα, τους είπαν ότι αυτές οι ιδέες δεν λειτουργούσαν. Όλα τα παιδιά που συμμετείχαν, μπορούσαν να βρουν κι άλλη λύση στο πρόβλημα. Κι αυτό γιατί είχαν καλλιεργήσει τη δημιουργική τους σκέψη.

Τα παιδιά συχνά θυμώνουν ή νιώθουν αμήχανα όταν έρχονται αντιμέτωπα με ένα πρόβλημα που καθυστερεί να λυθεί αλλά μέσω της δημιουργικής οδού και σκέψης, μπορούν να γίνουν πιο ευέλικτα και να σκεφτούν πολύ περισσότερες λύσεις σε ένα πρόβλημα και αυτό είναι το κλειδί της ψυχικής ανθεκτικότητας.