Παγκόσμια ημέρα κατά του Alzheimer: Τι να κάνουμε για να διορθώσουμε τα προβλήματα μνήμης

Παγκόσμια ημέρα κατά του Alzheimer: Τι να κάνουμε για να διορθώσουμε τα προβλήματα μνήμης

 

Η 21η Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια ημέρα κατά του Alzheimer, με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την ομώνυμη νόσο.

Η νόσος Alzheimer είναι μια χρόνια εκφυλιστική νόσος του εγκεφάλου και αποτελεί το συχνότερο αίτιο της άνοιας. Η κύρια κλινική εκδήλωση της είναι η διαταραχή στη μνήμη, αλλά προσβάλλονται και άλλες εγκεφαλικές λειτουργίες και έτσι επηρεάζεται σοβαρά η κοινωνική ζωή του ασθενούς. Η νόσος Alzheimer δεν έχει σχέση με την φυσιολογική γήρανση και λειτουργική έκπτωση του εγκεφάλου. Ωστόσο, όσο μεγαλώνει κανείς, τόσο πιο πολύ έχει πιθανότητες να προσβληθεί από τη νόσο.


Σωματική άσκηση: 

Οι μηχανισμοί με τους οποίους η σωματική άσκηση προασπίζει την καλή δομική/λειτουργική κατάσταση ενός γηράσκοντος εγκεφάλου και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ δεν έχουν ακόμη ερευνηθεί πλήρως.

Οι επικρατέστερες θεωρίες μιλάνε για διάφορους μηχανισμούς, όπως αύξηση της νευρογένεσης και της νευροπλαστικότητας, βελτίωση της λειτουργίας του καρδιαγγειακού συστήματος, μείωση του στρες και της φλεγμονής και αύξηση της ευαισθησίας των νευρώνων στη δράση της ινσουλίνης.

Το καρδιαγγειακό και το νευρικό σύστημα βρίσκονται σε διαρκή αλληλεπίδραση, με την ομοιόσταση του πρώτου να παίζει σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία του δεύτερου. Σύμφωνα με μια αρχική υπόθεση, η άσκηση τροποποιεί εκείνους τους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου (δυσλιπιδαιμία, σακχαρώδης διαβήτης, υπέρταση) που είναι παράλληλα παράγοντες κινδύνου και για τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Επίσης, η χρόνια έκθεση ορισμένων περιοχών του εγκεφάλου στο στρες και σε ορμόνες που εκλύονται από αυτό οδηγεί στη μείωση της νευρογένεσης και της νευροπλαστικότητας, συμβάλλοντας στη νοητική έκπτωση. Εχει φανεί ότι η αερόβια άσκηση μέτριας ή υψηλής έντασης, διάρκειας τουλάχιστον 20 λεπτών, ασκεί ευεργετική αγχολυτική δράση.

Η άσκηση διαδραματίζει προστατευτικό ρόλο ως προς τις φλεγμονώδεις διεργασίες στον ιππόκαμπο, μειώνοντας την παραγωγή προφλεγμονωδών κυτοκινών, ενώ παράλληλα ενεργοποιεί την έκφραση αντιφλεγμονωδών παραγόντων.

Διατροφή: 

Οι επιστήμονες έχουν διερευνήσει σε βάθος τι θα μπορούσε να βοηθήσει από τη φαρέτρα της διατροφής στο να σταματήσει η εξέλιξη της νοητικής διαταραχής.

Ετσι, η διεθνής βιβλιογραφία περιλαμβάνει ικανό αριθμό μελετών που διερευνούν την επίδραση διαφόρων διατροφικών παραγόντων ή συμπλεγμάτων στις νοητικές λειτουργίες ασθενών με ήπια νοητική διαταραχή.

Ο χυμός από μύρτιλα και κάποια συμπληρώματα διατροφής βελτιώνουν κάποιους από τους νοητικούς τομείς, εντούτοις δεν μειώνουν τον κίνδυνο εξέλιξης σε άνοια.

Η ομοταυρίνη βελτιώνει την επεισοδική μνήμη στον εν λόγω πληθυσμό και ασκεί ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση συμβάλλοντας στη δευτερογενή πρόληψη.

Πώς μπορούμε να προλάβουμε το Αλτσχάιμερ;

Δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες σε σχέση με την αποφυγή του Αλτσχάιμερ αλλά υπάρχουν κάποια πράγματα που δρουν προστατευτικά. Αυτά είναι η αυξημένη πρόσληψη βιταμινών και αντιοξειδωτικών, το να ακολουθούμε τη μεσογειακή διατροφή, η συστηματική σωματική άσκηση, η μόρφωση, η ενασχόληση με καινούργια πράγματα και πολλές δραστηριότητες και τέλος η πρόληψη και θεραπεία καρδιαγγειακών νόσων όπως ο διαβήτης, η υπέρταση, η δυσλιπιδαιμία και η παχυσαρκία, ήδη από τη μέση ή και από τη νεαρή ηλικία, καθώς και η αποφυγή κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων και του καπνίσματος, που είναι όλοι επιβαρυντικοί παράγοντες όσον αφορά την πιθανότητα εμφάνισης της νόσου.

Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook και ακολουθήστε μας στο Instagram γιατί το govastileto.gr σας πηγαίνει παντού!

Scroll To Top