Έχεις υπερβολικά υψηλά standards και είσαι ακραία επικριτικός με τον εαυτό σου; Τότε μάλλον η «λέξη» τελειομανία σε εκφράζει. Το να αναζητάς την τελειότητα θεωρείται συχνά ως «δύναμη» του χαρακτήρα σου, καθώς αυτό σε οδηγεί στο να μην επαναπαύεσαι ποτέ. Αλλά, όταν αυτό ξεπερνάει το όρια, τότε μετατρέπεται σε σημαντικό πρόβλημα.

Διάβασε παρακάτω 5 βήματα για να αντιμετωπίσεις την τελειομανία.

Επίτρεψε στον εαυτό σου να κάνει λάθη

Δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου εάν κάνεις ένα λάθος. Όταν επιτρέπεις στον εαυτό σου να μην είναι «τέλειος», ουσιαστικά εκπαιδεύεις τον εγκέφαλό σου να συνηθίζει σε αυτό. Σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο, Δρ Χόλι Σιφ, «ένα λάθος είναι μια τέλεια ευκαιρία για να μάθεις, να αναπτυχθείς και να γίνεις καλύτερος». Τα λάθη είναι απαραίτητα για να φτάσεις στην κορυφή.

Βάλε την πρόοδο πάνω από την τελειότητα

Πολλές φορές, το να ξεπερνάς τα όρια είναι κάτι που σε βοηθάει να έρθεις πιο κοντά στον καλύτερο σου εαυτό. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να αφήνεις τον εσωτερικό σου επικριτή να σε επηρεάζει. Αντί να ασχολείσαι με ένα λάθος του παρελθόντος, επικεντρώσου στη συνεχή βελτίωση.

Προκάλεσε τις σκέψεις σου

Εάν είσαι τελειομανής, τότε οι σκέψεις σου θα τριγυρίζουν γύρω από την εξής φράση: «δεν είμαι αρκετά καλός». Όταν προκύπτουν αυτές οι σκέψεις, αμφισβήτησέ τες με συγκεκριμένα γεγονότα/στοιχεία. Δοκίμασε να φτιάξεις μια λίστα και γράψε όσα περισσότερα γεγονότα και αποδείξεις μπορείς να σκεφτείς, προκειμένου να αμφισβητήσεις τις τελειομανείς σκέψεις σου. Θα χρειαστεί χρόνο, αλλά θα δεις βελτίωση.

Δεν χρειάζεται να είσαι πάντα «τέλειος». Μπορείς, απλώς, να είσαι «αρκετά καλός»

Η τελειομανία είναι μια μη ρεαλιστική προσδοκία. Στις λέξεις, αυτό μάλλον το καταλαβαίνεις. Αυτό, όμως, που δεν αντιλαμβάνεσαι, είναι πως η τελειομανία μπορεί να προέρχεται από ένα συναισθηματικό σημείο βαθιά μέσα σου ή μια στιγμή στη ζωή σου που κάποιος σε είχε υποτιμήσει. Το μυαλό σου, μπορεί να «παίζει» πάντα παιχνίδια. Εσύ, χρειάζεται να αναγνωρίσεις αυτά τα «παινάδια» και να κατανοήσεις ότι έχεις τελειομανείς τάσεις. Οπότε, την επόμενη φορά που θα ολοκληρώσεις ένα task, και ξέρεις ότι έχεις κάνει περίφημη δουλειά, εξασκήσου στην αποδοχή ότι, ενώ μπορεί να μην τα έχεις κάνει όλα τέλεια, έχεις πάει αρκετά καλά.

Πες «όχι» στην αρνητική αυτο-ομιλία

Εάν σκέφτεσαι συνεχώς πως δεν είσαι αρκετά καλός για κάτι, τότε δεν θα αντιμετωπίσεις ποτέ την τελειομανία. Να το ξέρεις. Η αρνητική αυτο-ομιλία, μπορεί να εκδηλωθεί με διαφορετικούς τρόπους, όπως η αυτοκριτική, η αμφιβολία ή η σύγκριση, και επηρεάζει σε ακραίο βαθμό την αυτοεκτίμησή σου. Ουσιαστικά, είναι σαν να σε «βυθίζει» σε μια μόνιμη αρνητικότητα, κάτι που έχει αρνητική επίδραση σε κάθε έκφανση της καθημερινότητάς σου.