Το στρες έχει πολλές φορές σωματικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι δυσκολίες στον ύπνο, οι ημικρανίες και τα προβλήματα στο στομάχι. Όταν οι ενοχλήσεις αυτές εγκαθίστανται και μας απασχολούν συχνά ή και συνέχεια, είναι πολύ πιθανό να σημαίνει ότι ο πόλεμος απέναντι στο στρες είναι έτοιμος να χαθεί και πρέπει πλέον να κάνουμε κάτι δραστικό για να το αντιμετωπίσουμε.

Το στρες των τελευταίων χρόνων έχει συσσωρευτεί και μας απειλεί όλους όσο ποτέ άλλοτε. Η πανδημία, ο εγκλεισμός και όλα όσα έφεραν μαζί τους, η ανασφάλεια, ο φόβος, η οικονομική κρίση, όλα αυτά ήρθαν και εγκαταστάθηκαν στη ζωή μας επιβαρύνοντας την ψυχολογία μας και δημιουργώντας μας ένα συνεχές άγχος.

Όπως ίσως ήδη γνωρίζουμε το στρες είναι η φυσική άμυνα του οργανισμού μας απέναντι στον κίνδυνο. Σε περίπτωση κινδύνου, ολόκληρο το σύστημά μας μπαίνει σε συναγερμό.

Όταν όμως το στρες επιμένει και το σώμα μας βρίσκεται για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα υπό την επήρεια των ορμονών του στρες, είναι πιθανό να μας δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης, καρδιαγγειακά προβλήματα, άσθμα κ.ά.

Καθώς είναι δύσκολο να αποφύγουμε την έκθεση στο στρες, θα πρέπει τουλάχιστον να έχουμε τον νου μας ώστε να κάνουμε κάτι για να προστατευτούμε όταν φαίνεται ότι πάει να μας κατακλύσει. Ας δούμε ποια είναι τα σημάδια που θα πρέπει να μας υποψιάσουν ότι δεν αντέχουμε άλλο άγχος.

Αυξημένοι καρδιακοί παλμοί

Η αντίδραση στο στρες αυξάνει μεταξύ άλλων τους καρδιακούς μας παλμούς.

Αν και οι αυξημένοι καρδιακοί παλμοί δεν είναι από μόνοι τους επικίνδυνοι, έρευνες δείχνουν ότι τα υψηλά επίπεδα στρες και κατ’ επέκταση οι μόνιμες ταχυπαλμίες, αυξάνουν τις πιθανότητες για την εμφάνιση καρδιακής ανεπάρκειας, εγκεφαλικού και καρδιακών επεισοδίων, καθώς επίσης ευνοούν και τη συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες.

Προβλήματα δυσπεψίας

Σε περιόδους στρες το στομάχι μας όπως και ολόκληρο το πεπτικό μας σύστημα επηρεάζεται πολύ, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε προβλήματα δυσπεψίας, διάρροιας, δυσκοιλιότητας και ναυτίας και όλα αυτά – όταν διαρκούν – αυξάνουν τις πιθανότητες να προκληθούν μακροπρόθεσμα γαστροπεπτικά προβλήματα (π.χ. έλκος στο στομάχι).

Προβλήματα αϋπνίας

Οταν τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ και δεν μπορούμε πια να τα διαχειριστούμε καλά, αρχίζει και επηρεάζεται το νευρικό μας σύστημα. Τα υψηλά επίπεδα των ορμονών του στρες στον οργανισμό μας επιβαρύνουν τον ύπνο μας και δεν μας αφήνουν να χαλαρώσουμε και να κοιμηθούμε όπως θα έπρεπε.

Κρυολογήματα και λοιμώξεις

Τα υψηλά επίπεδα των ορμονών του στρες στον οργανισμό επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα των λευκών κυττάρων να μας προστατέψουν από τους διάφορους εισβολείς (ιούς, μικρόβια κ.λπ.).

Τι μπορεί να βοηθήσει

  • Ο διαλογισμός, ακόμα και όταν πρόκειται για κάτι τόσο απλό όσο το να δίνουμε σημασία στις μικρές καθημερινές στιγμές όπως οι σταγόνες του νερού που πέφτουν ζεστές πάνω στο δέρμα μας όταν κάνουμε ντους.
  • Η συστηματική άσκηση – όπως για παράδειγμα το περπάτημα, η γιόγκα, το κολύμπι, το ποδήλατο – από 30 έως 90 λεπτά καθημερινά, μπορεί να βοηθήσει στην πτώση των επιπέδων της κορτιζόλης.
  • Είναι σημαντικό να έχουμε σταθερά επίπεδα γλυκόζης στον οργανισμό μας, γι’ αυτό είναι καλό να τρώμε μικρά και συχνά γεύματα αποφεύγοντας τη ζάχαρη και τους απλούς υδατάνθρακες και παράλληλα να πίνουμε πολύ νερό.