Εδώ και χρόνια, οι μεγάλοι οίκοι μόδας προσπαθούν να προκαλέσουν και να διευρύνουν τα δημιουργικά όρια, με ανάμεικτα αποτελέσματα. Μερικές φορές δημιουργούν τέχνη που μοιάζει υπερβατική, αλλά συχνά το παρακάνουν. Η εορταστική καμπάνια της Balenciaga είναι ένα τέτοιο παράδειγμα.

Σε αυτή που είναι και η πιο πρόσφατη είδαμε δυο μικρά κορίτσια να κρατούν λούτρινα ζωάκια ντυμένα με κάτι που θύμισε σε ορισμένους στολές BDSM. Το BDSM περιλαμβάνει τους όρους bondage (σκλαβιά) και discipline (πειθαρχία), δηλαδή B&D, dominance (κυριαρχία) και submission (υποταγή) δηλαδή D&S, και τον σαδισμό και τον μαζοχισμό δηλαδή S&M.

Οι φωτογραφίες φυσικά δεν έμειναν ασχολίαστες από τους χρήστες του Twitter, οι οποίοι εξοργίστηκαν, χαρακτηρίζοντας τη διαφήμιση «τρομακτική και λάθος».

Ο οίκος Balenciaga ζήτησε συγγνώμη μετά την κατακραυγή μέσα από τον λογαριασμό του στο Instagram. «Καταδικάζουμε έντονα την παιδική κακοποίηση- δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να τη συμπεριλάβουμε στην αφήγησή μας» αναφέρεται σε μια δήλωση. Το brand δήλωσε επίσης ότι λυπάται για μια άλλη καμπάνια που παρουσίαζε «ανησυχητικά έγγραφα» – σε αυτήν, υπάρχουν ορατά νομικά έγγραφα, συμπεριλαμβανομένου ενός που αναφέρεται σε μια υπόθεση του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με τους νόμους περί παιδικής πορνογραφίας. Ο οίκος Balenciaga αποφάσισε επίσης να μηνύσει την εταιρεία παραγωγής North Six που βρίσκεται πίσω από τη διαφήμιση για αποζημίωση 25 εκατομμυρίων δολαρίων.

Αυτή η καμπάνια δεν είναι σαφώς η μοναδική αμφιλεγόμενη στην ιστορία της μόδας. Έχουν υπάρξει κι άλλες. Πάμε να τις θυμηθούμε παρέα…

Calvin Klein, 1980

Το 1980, η 15χρονη Brooke Shields έγινε το πρόσωπο του Calvin Klein και πρωταγωνίστησε σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες διαφημίσεις της εποχής. Φορώντας ένα ζευγάρι μπλε τζιν της μάρκας, το μοντέλο και ηθοποιός είπε αυτό που θα γινόταν μια εμβληματική ατάκα: «Θέλετε να μάθετε τι μπαίνει ανάμεσα σε μένα και τα Calvins μου; Τίποτα».

Υπήρξαν σημαντικές αντιδράσεις κατά του σποτ, το οποίο απαγορεύτηκε από πολλά δίκτυα για τη σεξουαλικοποίηση μιας έφηβης, αλλά και κατά της ίδιας της Shields , όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή της στη Vogue πέρυσι.

Η Shields είχε πει ότι «ήταν αφελής» και δεν είδε την ατάκα ως διφορούμενη. Παρόλα αυτά όμως ένιωθε καταδικασμένη από τον Τύπο. «Οι παπαράτσι φώναζαν σε μένα και στη μητέρα μου: ‘Πώς μπόρεσες! Μου φαινόταν γελοίο”» εξήγησε.

Calvin Klein, 1995

Η διάσημη πλέον διαφημιστική καμπάνια της μάρκας παρουσίαζε νεαρά μοντέλα που φορούσαν τζιν Calvin Klein και ελάχιστα άλλα ρούχα, ενώ πόζαραν σαγηνευτικά μπροστά σε ξύλινες επενδύσεις. Οι επικριτές κατηγόρησαν τον σχεδιαστή ρούχων για προσομοίωση παιδικής πορνογραφίας, ενώ ακόμη και ο πρώην πρόεδρος Κλίντον τη χαρακτήρισε «εξωφρενική».

Η περιφρόνηση μεγάλωσε μέχρι που το Υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκίνησε έρευνα για την καμπάνια: Η έρευνα αποκάλυψε ότι κανένα από τα μοντέλα της διαφήμισης δεν ήταν ανήλικο και ο σχεδιαστής δεν διώχθηκε ποινικά.

Marc Jacobs, 2016

Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας το 2016, ο Marc Jacobs προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στα μέσα ενημέρωσης όταν τα μοντέλα που φορούσαν την ανοιξιάτικη συλλογή του περπάτησαν στην πασαρέλα με ψεύτικα ράστα. Πολλοί θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα κραυγαλέο παράδειγμα πολιτισμικής οικειοποίησης και ο σχεδιαστής υπερασπιζόμενος την απόφασή του έγραψε στο Instagram: «Σέβομαι και εμπνέομαι από τους ανθρώπους και το πώς φαίνονται. Δεν βλέπω χρώμα ή φυλή – βλέπω ανθρώπους».

Αργότερα έκανε πίσω και ζήτησε συγγνώμη και στη συνέχεια διευκρίνισε: «Φυσικά και «βλέπω» χρώμα, αλλά ΔΕΝ κάνω διακρίσεις».

Gucci, 2019

Στην επίδειξη της Gucci κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, το μοντέλο Ayesha Tan-Jones διαμαρτυρήθηκε κατά της μάρκας για τη χρήση ζουρλομανδύων στην καμπάνια της για το 2020. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης, η Tan-Jones κράτησε ψηλά τα χέρια τους στα οποία είχε γράψει «Η ψυχική υγεία δεν είναι μόδα».

Η Tan-Jones έγραψε στο Instagram ότι επέλεξε να διαμαρτυρηθεί, επειδή «πιστεύω, όπως και πολλοί συνάδελφοί μου μοντέλα, ότι το στίγμα γύρω από την ψυχική υγεία πρέπει να σταματήσει».

Ο δημιουργικός διευθυντής της εταιρείας, Αλεσάντρο Μικέλε, δήλωσε στους New York Times ότι το νόημα της επίδειξης στην πασαρέλα ήταν να απεικονίσει «το ταξίδι από τη συμμόρφωση στην ελευθερία και τη δημιουργικότητα» και ότι ο ζουρλομανδύας είχε σκοπό να μεταδώσει την αίσθηση της καταπίεσης.

Burberry, 2019

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Liz Kennedy (@liz.kennedy_)

Η Burberry προκάλεσε αναστάτωση στην Εβδομάδα Μόδας 2019 του Λονδίνου, όταν παρουσίασε ένα φούτερ με κουκούλα και θηλιά στο λαιμό. Το αντικείμενο κατακρίθηκε στο διαδίκτυο και από το μοντέλο Liz Kennedy, η οποία εμφανιζόταν στην επίδειξη.

«Η αυτοκτονία δεν είναι μόδα» έγραψε η Kennedy στο Instagram. «Ας μην ξεχνάμε και την τρομακτική ιστορία του λιντσαρίσματος».

Ο οίκος αφαίρεσε γρήγορα το φούτερ με κουκούλα από τη συλλογή του, ζήτησε συγγνώμη και ανακοίνωσε μια νέα πρωτοβουλία για την ποικιλομορφία με στόχο να βοηθήσει τη μάρκα να κάνει κάτι καλύτερο.

Gucci, 2019

Το 2019, ένα άλλο ακριβό item προκάλεσε διαμάχη – αυτή τη φορά για την ομοιότητά του με blackface. Το ρούχο της Gucci διέθετε ένα γιακά που αναδιπλώνεται και καλύπτει το στόμα με ένα φαρδύ κόκκινο περίγραμμα χείλους. Κατηγορήθηκε ότι παραπέμπει στην μαύρη φυλή κάνοντας ρατσιστικό σχόλιο.

Ο οίκος μόδας απέσυρε το πουλόβερ από τα ράφια του και ζήτησε συγγνώμη, ενώ υποσχέθηκε να αυξήσει την ποικιλομορφία στις τάξεις του και να χρησιμοποιήσει το περιστατικό ως μια «ισχυρή στιγμή μαθήματος».

Ο χώρος της μόδας δεν είναι πάντα τόσο λαμπερός όσο φαίνεται. Έχουν υπάρξει και σκάνδαλα τα οποία έχουν αφήσει ιστορία. Διαβάστε τα ΕΔΩ.

Φιλιά, ΚΙΜ.

Instagram Account: kimkilian1981